De eerste 100 jaar
Het klooster aan de Hoogstraat werd in 1883 gebouwd dankzij veel inzet van de Gestelse bevolking. Op hun verzoek kwamen op 15 oktober 1884 zes zusters uit Schijndel (Congregatie Zusters van Liefde) naar Eindhoven om in te gaan op hun noden: onderwijs en zorg voor hun ouden van dagen.
Na bijna honderd jaar vertrekt in 1980 de congregatie (die sinds 1927 eigenaar is van het complex) uit het pand. De stichting Emmaus huurt dan al een deel van het gebouw.
Meer lezen over de eerste honderd jaar > Geschiedenis van het Kloosterhof
Vanaf 1983
In 1983 gaan vier (dan al gepensioneerde) zusters van de congregatie Zusters van Liefde het grotendeels lege gebouw weer bewonen, op zoek naar een nieuwe bestemming. Zij zijn ervan overtuigd, dat er ook in deze tijd genoeg bezielde mensen zijn, die zich willen inzetten voor anderen. Ze worden heel actief in de Eindhovense en landelijke (buitenparlementaire) politiek, steunen vluchtelingen en anti-oorlogs-activiteiten, en proberen zo milieubewust mogelijk te leven. Daarnaast is er ruimte voor (onderlinge) spirituele bezinning, directe opvang van mensen in nood, en altijd een luisterend oor voor wie daar behoefte aan had. Vanaf 2003 werden Anneke en Gerard van de Ven vaste bewoners van de gemeenschap.
Om de toekomst op langere termijn te garanderen wordt op 18 maart 2004 voor het beheer van het pand stichting ‘De Hoogstrater’ opgericht en op dezelfde dag ook de Vereniging ‘Hoogstraatgemeenschap’ om als leefgroep samen met andere betrokken mensen alles wat er gegroeid is te bewaren en verder te ontwikkelen. In 2010 draagt de congregatie het hele kloosterkomplex over aan Stichting De Hoogtrater, en wordt De Hoogstraatgemeenschap één van de huurders in het pand.
33 jaar lang hebben de zusters met hart en ziel zich op deze plek ingezet voor mensen, met name voor hen bij wie hun hart lag: de vluchtelingen. Na een voorbereiding van anderhalf jaar hebben zij, samen met het echtpaar van de Ven, hun gemeenschap overgedragen aan nieuwe leden.
Op 11 februari 2017 vond de officiële overdracht plaats. Zr. Bets sloot dit af met een ritueel: “Vandaag nemen we afscheid als leden van de Hoogstraatgemeenschap. We hebben hier de paaskaars brandend voor ons staan; het symbool van overwonnen leven. Het goede leven dat wij gegeven en ontvangen hebben, willen we nu symbolisch doorgeven aan de leden van de nieuwe Hoogstraatgemeenschap: Annelies, Cora, Erik, Paul, Rard en Luus. We ontsteken deze nieuwe kaars aan onze paaskaars en we willen deze brandend overhandigen aan jullie, de nieuwe bewoners, met de vurige wens en in groot vertrouwen, dat jullie het nieuwe leven als Hoogstraatgemeenschap mogen geven en ontvangen zoals wij het mochten ervaren. Moge het licht van de brandende kaars jullie inspireren om plaats te blijven geven aan mensen, zodat zij waardig leven mogen.”
Meer lezen over de periode 1983 tot 2017> Een gekregen huis
Na 2017
In 2017 nemen 2 gezinnen, Cora en Paul Snoeren, en Anneleis Rosier en Erik van der hoeven en hun kinderen Rard en Luus het stokje van de zusters en het echtpaar Van der Ven over. In 2020 vertrekken Cora en Paul, in april 2023 vertrekt ook het andere echtpaar. Daarna kwamen er flink wat bewonerswisselingen. Ook in deze periode bleef de zorg voor de aarde en mensen (met de moestuin, de opvang van vluchtelingen en de samenwerking met andere groepen in het Kloosterhof) centraal staan. Bijvoorbeeld door te helpen bij Emmaus, Vluchtelingen in de Knel, of het mee-organiseren van de Dag tegen de Dakloosheid. Uiteindelijk heeft dit helaas,mede door onderlinge verschillen van inzicht, niet tot een echt stabiele woongroep geleid.
Vandaar dat Vereniging De Hoogstraatgemeenschap nu op zoek is naar mensen die een nieuwe groep vorm willen geven.
